Często Zadawane Pytania (FAQ)
Jak szybko naładuję samochód na stacji ładowania EVB?
Czas ładowania samochodów elektrycznych jest zależny od:
- Mocy ładowarki
- Pojemności akumulatorów w pojeździe
- Mocy przetwornicy zainstalowanej w pojeździe dla ładowania stacją AC
- Temperatury baterii w pojeździe
Jak rozliczę się z użytkownikami ładowarki?
Rozliczenie transakcji ładowania na stacjach EVB odbywa się poprzez aplikacje mobilną operatora, lokalnie zarządzany system kart, karty RFID lub terminal płatniczy.
Jakie pojazdy możemy naładować stacjami ładowania EVB?
Począwszy od pojazdów osobowych, autobusów, samochodów dostawczych oraz ciężarowych, zgodnie z obowiązującymi normami i standardami.
Czym się różni ładowanie samochodu prądem zmiennym a prądem stałym?
Podstawową różnicą jest szybkość ładowania pojazdu, ładowarką z prądem zmiennym (AC) naładujemy samochód wolniej niż ładowarką z prądem stałym (DC).
Jaką stację najlepiej wybrać do użytku prywatnego?
Najlepszym wyborem są stacje niewielkich gabarytów takie jak:
- przenośne EVB-LP;
- EVB Wallbox 1M AC;
- EVB Wallbox nano AC;
- EVB eWall AC.
Dla wymagających szybkiego ładowania idealnym rozwiązaniem będą ładowarki:
- przenośne EVB Mobilebox DC;
- EVB Wallobox DC.
Czy do wybudowania stacji potrzebna jest zgoda na budowę?
Pozwolenie na budowę nie jest wymagane, natomiast należy zgłosić budowę owej stacji do administracji architektoniczno-budowlanej.
Jak zarządza się treścią reklamową?
Digital Signage Android Player – oprogramowanie do zdalnego zarządzania treścią na monitorze. Oprogramowanie umożliwia zarządzanie treścią na monitorze z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu – wystarczy zalogować się na odpowiedniej stronie www, i dostaniemy dostęp do przesyłania dowolnych treści reklamowych, zdjęć, filmów, stron internetowych i wiele innych.
Jedną z zalet Digital Signage jest prostota jego użytkowania. Serwer oprogramowania znajduje się w chmurze dzięki czemu klient może zarządzać treścią na każdym z nośników z dowolnego miejsca po zalogowaniu się przez przeglądarkę internetową.
Jak profesjonalnie zarządzać infrastrukturą stacji ładowania? O czym pamiętać?
W Polsce na podstawie danych prowadzonych przez Polski Związek Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego odnotowany zostaje ciągły wzrost rejestracji osobowych pojazdów elektrycznych. Coraz szerszy wybór wersji elektrycznych wśród producentów samochodów, liczne profity np.: możliwość poruszania się BUS-pasami w aglomeracjach miejskich oraz ekonomiczne walory posiadania takiego pojazdu sprawiają, że Polacy coraz częściej zastanawiają się na zakupieniem samochodu elektrycznego.
Niestety jednej kwestii posiadacze pojazdów elektrycznych nie są w stanie przeskoczyć. Jest to uzupełnienie energii elektrycznej pojazdu. W zależności od temperatury otoczenia, mocy punktu ładowania, możliwości poboru maksymalnej mocy przez pojazd, pojemności baterii oraz tego, czy jest to stacja AC czy DC, proces ładowania może trwać od 15-30 min do 3 godzin, a nawet dłużej. Posiadacze pojazdów elektrycznych przed wyjazdem w trasę powinni wykonać „planowanie podróży”. Polega to na zaplanowaniu postojów przy stacjach ładowania wynikających z potrzeby naładowania.
Rozwinięta infrastruktura ładowania jest niezbędna do bezstresowego odbywania podróży. Mnogość stacji daje komfort, że w razie zajętości lub awarii punktu ładowania, z którego planowaliśmy skorzystać, możemy podjechać kilka, a nie kilkadziesiąt kilometrów dalej do następnego punktu. Infrastruktura ładująca, czyli odpowiednio rozbudowana i świetnie działająca sieć punktów jest kluczowym elementem procesu wdrażania i dalszego rozwoju elektromobilności w kraju nad Wisłą. Poniżej zostanie omówione na co powinniśmy zwrócić uwagę przy tworzeniu oraz zarządzaniu infrastrukturą stacji ładowania. Na początku Infrastrukturę stacji musimy podzielić na dwie część: infrastruktura publiczna oraz infrastruktura prywatna.
Infrastruktura publiczna dotyczy stacji ogólnodostępnych dla wszystkich użytkowników ruchu drogowego posiadającego pojazd elektryczny.
Stacje ładowania takiej infrastruktury podlegają obligatoryjnie badaniom UDT, a są to np. stacje ładowania przy parkingach, przy MOP itd. Infrastruktura prywatna dotyczy stacji mających na celu ładować tylko i wyłącznie określone pojazdy przez właściciela np.: flota kurierska/dostawcza, pojazdy pracowników firmowych. Takie stacje nie mają konieczności przeprowadzenia badania UDT.
Aby zbudować infrastrukturę ładowania potrzebne są 3 elementy:
- świetna lokalizacja posadowienia stacji przy często uczęszczanych trasach i miejscach;
- stacje ładowania pojazdów elektrycznych;
- operator stacji ładowania.
Stacje ładowania pojazdów elektrycznych.
Podczas wyboru dostawcy należy zwrócić uwagę na ilość oraz oferowane modele stacji ładowania. Lokalizacje wymagają niejednokrotnie różnych rozwiązań konstrukcyjnych oraz nieszablonowych pomysłów np.: zastosowanie długich przewodów typ-2. Stacja musi być wyposażona w odpowiednie zabezpieczenia zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Energii z dnia 26 czerwca 2019 oraz liczniki do pomiaru energii elektrycznej na potrzeby ładowanych pojazdów spełniające dyrektywę MID Najważniejszą rzeczą jaką powinna mieć stacja jest wgrany protokół OCPP do komunikacji z operatorem stacji wraz z modemem GPRS/GSM. Dodatkowo czas gwarancji oraz szybkość wykonywania serwisów ma kolosalny wpływ na utrzymanie się miejsca. Stacja wraz z jej lokalizacją tworzy pewną renomę. Jeśli użytkownicy raz za razem będą napotykać niesprawną stację, przestaną z niej korzystać, a co za tym idzie stacja przestanie być rentowna. Bardzo duże znaczenie ma wybrany model stacji ładowania. Jest on podyktowany rodzajem punktu ładowania, jaki chcemy dołożyć w naszej infrastrukturze. Poniżej krótka charakterystyka punktów ładowania:
- Punkt ładowania małej mocy – 3,7 kW do 11 kW – stacje AC
- Punkt ładowania normalnej mocy – od 11 kW do 22 kW – stacje AC
- Punkt ładowania dużej mocy – od 22 kW do 1480 kW – stacje DC
Czym jest tryb ładowania 3, wersja B?
W przypadku wersji B stosuje się przenośny kabel ładowania AC, posiadający złącze z obu stron. Z jednej strony znajduje się wtyk ładowania pojazdu, który podłącza się do gniazda pojazdu. Znajdujący się po drugiej stronie kabla wtyk stacji ładowania podłącza się do gniazda na stacji ładowania.
Czym jest tryb ładowania 3, wersja C?
Jest to wersja odwrotna do wersji ładowania AC, bowiem kabel ładowania jest tu podłączony na stałe do stacji ładowania. Na drugim końcu kabla znajduje się wtyk ładowania pojazdu, podłączany do gniazda pojazdu.
Czym jest tryb ładowania 4?
Ten tryb ładowania określa ładowanie prądem stałym (DC). Ze względu na bardzo wysokie moce ładowania obowiązują zwiększone wymagania bezpieczeństwa. Dlatego w tym trybie ładowania wykorzystywany jest wyłącznie kabel ładowania podłączony na stałe do stacji ładowania – połączenie wtykowe znajduje się w pojeździe. Podczas wyboru należy określić ilość punktów ładowania (dla stacji AC maksymalnie 2x punkt AC 22 kW, dla stacji DC maksymalnie 3 punkty – dwa punkty DC oraz jeden AC) oraz ich moc.
Oczywiście wraz ze wzrostem mocy skraca się czas ładowania, więc miejsce stacje się bardziej atrakcyjne dla potencjalnego użytkownika, ale koszty przyłącza energetycznego, koszt stacji oraz jej utrzymania idą znacząco w górę. Podczas doboru należy głęboko przemyśleć wszystkie za i przeciw oraz wybrać rozwiązanie ekonomiczne, a równocześnie atrakcyjne dla użytkowników.
Kim jest operator stacji ładowania?
Operator stacji ładowania jest odpowiedzialny za zarządzenia, bezpieczeństwo funkcjonowania, eksploatację, konserwację, rozliczanie użytkowników z procesu ładowania oraz wysyłanie do EIPA (Ewidencja Infrastruktury Paliw Alternatywnych) informacji o statusie punktu ładowania w stanie rzeczywistym oraz cenie za usługę. Stacja łączy się z wybranym operatorem, przez co może zarządzać pracą stacji zdalnie z poziomu aplikacji. Stacja bez operatora nie ma prawa funkcjonować jako ogólnodostępna. Na Polskim rynku istnieje kilku operatorów, którzy udzielają systemu właścicielowi przez co na podstawie odpowiedniej umowy sam może stać się operatorem ogólnodostępnych stacji ładowania.
W jakim miejscu może powstać stacja ładowania?
Podczas wyboru miejsca należy zwrócić uwagę na:
- ilość miejsc parkingowych i ich rozkład
- moc przyłączeniowa dostępna na punkty ładowania
- czas na wykonanie modernizacji przyłącza, jeśli okaże się to konieczne
- możliwość rozbudowy o kolejne stacje, jeśli lokalizacja okaże się trafiona
- to, jak często miejsce jest odwiedzane oraz jak daleko jest od głównej drogi
- czy w okolicy znajdują się obiekty gastronomiczne lub inne obiekty, w których użytkownik może spędzić czas podczas ładowania pojazdu elektrycznego.
Zarządzanie infrastrukturą wykonuje się zdalnie z panelu operatora, bez wychodzenia z domu. Dzięki sieci GPRS/GSM oraz modemom z kartami SIM znajdujących się w stacjach z OCPP możemy na bieżąco monitorować, włączać, wyłączać stację oraz tworzyć statystyki. Po pewnym czasie można zauważyć, które modele stacji oraz które lokalizacje są rentowne, a które nie. Jest to cenna wskazówka przy podejmowaniu kolejnych kroków w celu dalszej rozbudowy infrastruktury ładowania.
Jakie napięcie w sieci lub instalacji elektrycznej jest potrzebne do ładowania pojazdów elektrycznych?
Dla ładowania jednofazowego mocą od 3,7 do 7,4 kW nie większym niż 250V, dla ładowania trójfazowego od 11 kW napięciem 480 V.